港督金文泰創立香港大學華文系之公開演講

維基文庫,自由的圖書館
港督金文泰創立香港大學華文系之公開演講
大英帝國港督金文泰
1927年
香港大罷工後的1927,時任港督金文泰倡議香港大學成立中文學院,結果校方邀得清朝翰林賴際熙、區大典等到中文學院教授經典,並獲富商鄧志昂和馮平山捐款建院及中文圖書館等。

金文泰當時以廣東話公開演講,列舉三個香港大學設立華文系的理由。


列位先生,提高中文學業,周爵紳,賴太史,今日已經發揮盡致,毋庸我詳細再講咯,我對於呢件事,覺得有三種不能不辦嘅原因,而家想同列位談談。


(第一)係中國人要顧全自己祖國學問呀,香港地方,華人居民,最佔多數,香港大學學生,華人子弟,亦係至多,如果在呢間大學,徒然側重外國科學文字,對於中國歷代相傳嘅大道宏經,反轉當作等閑,視為無足輕重嘅學業,豈唔系一件大憾事嗎,所以為香港中國居民打算,為大學中國學生打算,呢一科實在不能不辦。


(第二)係中國人應該整理國故呀,中國事物文章,原本有極可寶貴嘅價值,不過因為文字過於艱深,所以除曉書香家子弟,同埋天分極高嘅人以外,能夠領略其中奧義嘅,實在很少,為呢個原故,近年中國學者,對於「整理國故」嘅聲調已經越唱越高,香港地方,同中國大陸相離,僅僅隔一衣帶水,如果今日所提倡嘅中國學科,能夠設立完全,將來集合一班大學問嘅人,將向來所有困難,一一加以整理,為後生學者,開條輕便嘅路途,豈唔系極安慰嘅事咩,所以為中國發揚國光計,呢一科更不能不辦。


(第三)就係令中國道德學問,普及世界呀,中國通商以來,華人學習語言文字,成通材嘅,雖然項背相望,但係外國人精通漢學,同埋中國人精通外國科學,能夠用中國言語文字翻譯介紹各國高深學術嘅,仍然係好少,呢的豈系因外國人,同中國外洋留學生,唔願學華國文章,不過因中國文字語言,未曾用科學方法整理完備,令到呢兩班人,抱一類「可望而不可即」之嘆,如果港大「華文學系」得到成立健全,就從前所有困難,都可以由呢處逐漸解免,個時中外求學之士,一定多列門墻,爭自濯磨,中外感情,自然更加濃浹,唔會有乜野隔膜咯,所以為中國學問及世界打算,呢一科亦不能不辦。


列位先生,我記得十幾年前有一班中國外洋留學生,因為想研精中國學問,也曾出過一份「漢風雜誌」,個份雜誌,書面題辭,有四句集文選句,十分動人嘅,我願借嚟貢獻過列位,而且望列位實行個四句題辭嘅意思,對於「香港大學文科,華文系」贊襄盡力,務底於成,個四句題辭話,「懷舊之蓄念,發思古之幽情,光祖宗之玄靈,大漢之發天聲」。

因本作品是聯合王國政府機構在皇家著作權下創作的作品,而在全世界都屬於公有領域,並於1974年以前出版。

參見皇家著作權下的藝術作品(Crown copyright artistic works)皇家著作權下的非藝術作品(Crown copyright non-artistic works)擁有皇家身份的政府機構(List of Public Bodies with Crown Status)

Public domainPublic domainfalsefalse